التحليل الرباعي ( SWOT Analysis )
=========================اتكلمنا قبل كده على مراحل بناء Brand على ال Social Media وعرفنا ان احد المراحل الاساسية في ال Process دي هي تحليل الوضع لحالي لل Brand بتاعتنا و تحليل الوضع الحالي للمنافسين
التحليل الرباعي أو ( SWOT Analysis ) عبارة عن اسلوب تحليلي بيستخدم في عملية تحليل الوضع الحالي لل Brand او المنتج بتاعنا و بنقدر عن طريقه نحدد كلا من الاتي :
1 - نقاط القوة ( Strengths )
2 - نقاط الضعف ( Weaknesses )
3 - الفرص المتاحه ( Opportunities )
4 - التهديدات ( Threats )
كيفية استخدام التحليل الرباعي أو ( SWOT Analysis ) في تقيم الوضع الحالي :
==========================
قالب التحليل الرباعي بينقسم لقسمين رئيسيين و كل قسم بينقسم بدوره لقسمين فرعيين
القسم الاول ( البيئه الداخلية لل Brand ) :
=========================
و هنا بنتكلم عن جزئيتين اساسيتين
1 - نقاط القوة ( Strengths ) :
--------------------------
و هي العوامل الذاتية و الامكانيات الداخلية لل Brand و اللي بتأثر تأثير ايجابي زي المميزات التنافسيه اللي بتميز ال Brand عن غيرها من المنافسين
2 - نقاط الضعف ( Weaknesses ) :
--------------------------
و هي عوامل النقص الداخلية لل Brand و اللي بتأثر سلبا عليها و بتعتبر ميزه في صالح المنافسين في انهم يتغلبوا عليك
القسم الثاني ( البيئه الخارجية لل Brand ) :
=========================
و هنا بنتكلم عن جزئيتين اساسيتين برده
1 - الفرص المتاحه ( Opportunities ) :
--------------------------
و هنا بنتكلم عن العوامل الخارجية عن بيئة ال Brand و اللي بيكون ليها اثر ايجابي على الشركة لو تم استغلالها بطريقه صحيحة زي مثلا وجود متطلبات للعملاء لم يسبق ان احد المنافسين قام بتلبيتها
2 - التهديدات ( Threats ) :
--------------------------
و هي عبارة عن الظروف و التوجهات الخارجة عن بيئة ال Brand و اللي ممكن تمثل خطورة على تواجد ال Brand في السوق وسط المنافسين
بعد حصر ال 4 اجزاء الاساسية لتحليل SWOT هيكون عندك رؤية واضحه عن
وضع ال Brand وسط السوق و المنافسين و هتقدر تستخدم المعلومات دي في التغلب على المنافسين
0 التعليقات :
إرسال تعليق