ال 4ps Marketing Mix
المزيج التسويقي او Marketing Mix وده بيتكون من أربعة مكونات اللى هما ال 4P’s
ال 4ps اختصار لــ :
==============
المنتج Product
والسعر Price
والترويج Promotion
والمكان Place
وهي العناصر التي تقع تحت السيطرة المباشرة للمسوقين
:)
تم وضع المبدأ الأساسي للمزيج التسويقي عام 1948م علي يد "جايمس موليتون" و اطلقى عليها اسم المزيج التسويقى هو "نيل بوردن - رئيس نقابة المسوقين الأمريكيين في ذلك الوقت"
فى التسيعنات Lauterborn's قال إن الخلطة لازم تتعدل شويتين وكان عنده مبرر صح جداً الصراحة و هو إن ال 4c's بتوعه دول بيكونوا فى مصلحة اللعملاء
و قرر يسميهم ال 4C's و قرر يبدل كل C ب P عشان تبقى كده
طيب استنى بقى ايه الفرق بين الاتنين كده :O
بص يا سيدى الاولى اللى هى ال 4p دى بتبص من وجهة نظر الشركه
اما ال 4c بتبص من وجهة نظر العميل
بص يا سيدى الاولى اللى هى ال 4p دى بتبص من وجهة نظر الشركه
اما ال 4c بتبص من وجهة نظر العميل
^_^
الproduct ده كان الMarketer بيشوف الproduct على إنه فكرة مفروض ال customer يحس إنها بتحل مشكلته و بتكون من الاهتمامات بتاعته و يحبها على الأقل قبل ما ياخد قرار إنه يشتريها؛ بس دلوقتى بقى بيشوف ال product ده على إنه حل لمشاكل العملاء
الpromotion دلوقتى الشركة وال Marketers لازم يوفروا المعلومات الكافية عن المنتج بتاعهم ده و يحاولوا يتكلموا مع الcustomers عشان يخلقوا طريقة تواصل بين الشركة و العملاء . دلوقتى أى شركة لما بتنزل منتج جديد بتفضل تكلمك عليه و تقولك أهميته و أستخداماته و أى معلومة ممكن تيجى على بالك.
الprice ده عشان يحددوا السعر بتاع الproduct و بس دلوقتى بيخلوا بالهم من القيمة بتاعت المنتج و لازم ال price بيكون على قد القيمة اللى بياخدها الcustomer بالظبط . أو بتدور على سعر مناسب للقيمة بتاعت الحل اللى بتقدمه .
الplace كانت كل الشركات بتقعد تنزل المنتجات بتاعتها فى أماكن كتير عشان الناس تلاقيها فى كل حتة بس دلوقتى الموضوع أختلف و بقى بندور إزاى العميل ده يلاقى الحل ده من أى مكان هو عايزه.
لو استفادت قولنا مدى الاستفادة من التدوينه و لو محتاج نتكلم فى حاجه معينه قولنا عليها
0 التعليقات :
إرسال تعليق