السبت، 4 مارس 2017

المزيج التسويقى - 4ps Marketing Mix




ال 4ps Marketing Mix


المزيج التسويقي او Marketing Mix وده بيتكون من أربعة مكونات اللى هما ال 4P’s

ال 4ps اختصار لــ :
==============
المنتج Product 
والسعر Price 
والترويج Promotion 
والمكان Place 

وهي العناصر التي تقع تحت السيطرة المباشرة للمسوقين 
:)
تم وضع المبدأ الأساسي للمزيج التسويقي عام 1948م علي يد "جايمس موليتون" و اطلقى عليها اسم المزيج التسويقى هو "نيل بوردن - رئيس نقابة المسوقين الأمريكيين في ذلك الوقت"
فى التسيعنات Lauterborn's قال إن الخلطة لازم تتعدل شويتين وكان عنده مبرر صح جداً الصراحة و هو إن ال 4c's بتوعه دول بيكونوا فى مصلحة اللعملاء 

و قرر يسميهم ال 4C's و قرر يبدل كل C ب P عشان تبقى كده

Product-customer or consumer / place:convenience / price:cost / promotion:communication

طيب استنى بقى ايه الفرق بين الاتنين كده :O
بص يا سيدى الاولى اللى هى ال 4p دى بتبص من وجهة نظر الشركه
اما ال 4c بتبص من وجهة نظر العميل 
^_^
الproduct ده كان الMarketer بيشوف الproduct على إنه فكرة مفروض ال customer يحس إنها بتحل مشكلته و بتكون من الاهتمامات بتاعته و يحبها على الأقل قبل ما ياخد قرار إنه يشتريها؛ بس دلوقتى بقى بيشوف ال product ده على إنه حل لمشاكل العملاء

الpromotion دلوقتى الشركة وال Marketers لازم يوفروا المعلومات الكافية عن المنتج بتاعهم ده و يحاولوا يتكلموا مع الcustomers عشان يخلقوا طريقة تواصل بين الشركة و العملاء . دلوقتى أى شركة لما بتنزل منتج جديد بتفضل تكلمك عليه و تقولك أهميته و أستخداماته و أى معلومة ممكن تيجى على بالك.

الprice ده عشان يحددوا السعر بتاع الproduct و بس دلوقتى بيخلوا بالهم من القيمة بتاعت المنتج و لازم ال price بيكون على قد القيمة اللى بياخدها الcustomer بالظبط . أو بتدور على سعر مناسب للقيمة بتاعت الحل اللى بتقدمه .

الplace كانت كل الشركات بتقعد تنزل المنتجات بتاعتها فى أماكن كتير عشان الناس تلاقيها فى كل حتة بس دلوقتى الموضوع أختلف و بقى بندور إزاى العميل ده يلاقى الحل ده من أى مكان هو عايزه.

لو استفادت قولنا مدى الاستفادة من التدوينه و لو محتاج نتكلم فى حاجه معينه قولنا عليها

اعلان 1
اعلان 2

0 التعليقات :

إرسال تعليق

عربي باي