الاثنين، 10 يوليو 2017

5 طرق لخسارة متابعيك على السوشيال ميديا



5 طرق لخسارة متابعيك على السوشيال ميديا 


معظم الشركات و الافراد اللى شغالة على السوشيال ميديا بغرض عرض البيزنس الخاص بها بيكون ليها غرضين اساسين :
اولا : تحقيق اقصى ربح ممكن من التواجد على السوشيال ميديا من خلال زيادة المبيعات

ثانيا : تكوين قاعده من المتابعين المهتمين بالمنتجات او الخدمات اللى بتقدمها الشركة و اللى بيتحول جزء منهم مع الوقت لعملاء فعلا و هما دول رأس مال الشركه فى المستقبل القريب
عشان كده من المهم جدا بناء علاقه جيده مع المتابعين دول .. و تجنب الاسباب اللى ينتج عنها خسارتهم و بالتالى خسارة عملاء محتملين فى المستقبل تم صرف مبالغ من المال للحصول عليهم

و من اهم الأسباب اللى بتؤدى لخسارة المتابعين على السوشيال ميديا :

----------------------------------------------------------------------

1 - ان محتوى صفحتك يكون عبارة عن اعلانات لمنتجاتك و خدماتك فقط بدون اضافة اى قيمة للمتابع ... عشان كده من المفضل ان تتبع نظرية ال ( 20/80 ) يعنى 20% من محتواك يكون اعلانى و 80% من المحتوى يكون محتوى بيقدم قيمه للمتابع زى المحتوى التعليمى مثلا

2 - ان كل تركيزك يكون مع منافسيك و تكون مهاجمتهم قضية حياتك و شغلك الشاغل على صفحتك بدلا من التركيز على شركتك او البراند بتاعك

3 - عدم الرد على المتابعين سواء كان على الكومنتات او الرسائل و تجاهل أراءهم

4 - عدم متابعتك لأحصائيات صفحتك بأستمرار و معرفة ايه نوع المحتوى اللى بيجذبهم و ايه الوقت المناسب لنشر بوستاتك

5 - التوقف عن النشر على صفحتك لمدة طويله .. لدرجة ان متابعيك ينسوا البراند بتاعتك

حاول دايما تتجنب الاسباب دى للحفاظ على متابعيك ... اللى هما فى الاساس راس مالك
اعلان 1
اعلان 2

0 التعليقات :

إرسال تعليق

عربي باي