الثلاثاء، 4 يوليو 2017

فكر بدماغ عميلك





دلوقتى لما بتيجى تكتب بوست جديد على الصفحه بتاعة البراند اللى شغال عليها لازم و انت بتكتب البوست تاخد بالك من مجموعه من المعايير 


و لأنك اصلا بتكتب البوست ده للعملاء بتوعك يبقى من المنطقى جدا انك تحط نفسك مكان العميل و تسأل نفسك مجموعه من الأسئله المهمه و اللى بأجابتها هتقدر توصل لأفضل قطعة محتوى ممكن تخرج منك للعميل 


لازم تسأل نفسك الأسئله دى و انت بتكتب اى بوست جديد :

-----------------------------------------------------------

1 - هل محتوى البوست ده مهم بالنسبه للعميل و بيقدمله قيمه ؟؟..

2 - لو كنت انا العميل .. هل طريقة عرض البوست هتجذبنى للقراءة ؟؟..

3 - هل التصميم اللى فى البوست ده هيجذب انتباهى من اول ما اشوفه ؟؟..

4 - هل طريقة كتابة البوست ده بتحفزنى انى اتفاعل معاها ؟؟..


و هكذا .. حاول دايما انك تفكر بدماغ المتابعين و العملاء و تعرف ايه اللى بيمثل قيمه بالنسبه لهم و وفر محتوى بناء على ده


اعلان 1
اعلان 2

0 التعليقات :

إرسال تعليق

عربي باي