الاثنين، 24 أبريل 2017

ال permission marketing





ال permission marketing
===================

لفترة كبيره من الزمن كان نوع التسويق المنتشر و المتعارف عليه من قبل جميع الشركات و اصحاب البيزنس 
هو ال Interruption Marketing و هو ان العميل بيبقى قاعد فى امان الله و يبص يلاقى كميه كبيره جدا من الاعلانات
ظهرت قدامه و فصلته عن اى حاجه كان بيعملها و ى الغالب بتكون لمنتجات هو مش مهتم بيها اصلا و من شركات ميعرفهاش غالبا
زى بالضبط لما تكون بتتفرج على التليفزيون و يجى فاصل اعلانى بيفصلك عن مشاهدة البرنامج اللى كنت متابعه مثلا 

و الاسلوب ده و ان كان متعارف عليه و بيجيب بعض النتائج الا انه بيقترب جدا من مفهوم الاسبام و الرسائل المزعجه 
و عشان كده العملاء بعد فترة من الزمن اعتادوا على عدم الانتباه للأعلانات بشكل كبير و اصبحت الاعلانات العشوائية اقل كفائه عن الاول


و هنا جه عم seth godin و هو احد عباقرة التسويق و اكتشف ان الأسلوب ده اخذ فى طريقه للزوال
و ان الاسلوب الحديث و الاعلى كفاءة هو ال permission marketing و معناه انك تاخد اذن من العميل المحتمل
انك تراسله بأخر عروضك و خدماتك و منتجاتك عن طريق انه بيديك طريقه للتواصل معاه زى الايميل او اكونت الماسنجر او رقم التليفون حتى


و افضل الطرق اللى اصبحت منتشرة جدا و مثال حى و فعال على استخدام ال permission marketing فعلا 
هى ال mail list و هى انك تبنى قاعده من الأشخاص المهتمين بمجال شركتك عن طريق انك بتقدملهم هدية مجانية 
مقابل الحصول على طريقه للتواصل معاهم زى الايميل بتاعهم مثلا .. و من هنا بتبدأ تبعت مجموعه من الايميلات و الرسائل للشخص ده بشكل متتابع خلال
فترة زمنية معينه بحيث انه يتحول من مجرد شخص مهتم لعميل محتمل ثم الى عميل فعلا


و طبعا بتستخدم ال Conteny Marketing كأداه فى العمليه دى عشان تقدر تبنى ثقه بينك كبيزنس و بين العميل


اعلان 1
اعلان 2

0 التعليقات :

إرسال تعليق

عربي باي