الاثنين، 1 مايو 2017

ازاى تعمل خطة محتوى Content Strategy





ازاى تعمل خطة محتوى Content Strategy
==================================
اتكلمنا معاكم قبل كده على موضوع المحتوى التسويقى و عرفنا مدى اهميته خلال العملية التسويقية لأى منتج او براند
و ان من خلال المحتوى اللى بتقدمه لمتابعيك تقدر توصل لأهدافك التسويقية
عشان كده انهارده ان شاء الله هنتكلم عن

اهم العناصر الواجب مراعاتها لأعداد خطة محتوى مميز Content Strategy
=================================================

1 - Content Marketing Goals
---------------------------------------
ايه اهم الأهداف المطلوب تحقيقها من خلال المحتوى اللى هنقدمه .. لازم نحدد الاهداف دى زى مثلا زيادة المبيعات على منتج معين او زيادة ثقة المتابعبن فى البراند من خلال
تقديم محتوى مفيد و قيم للمتابع

2 - Targeted Audience
------------------------------
الجمهور المستهدف اللى احنا هنقدمله المحتوى .. لازم نعرف معلومات عنه قدر الامكان لازم نعرف هو بيحب ايه و بيكره ايه .. ايه الأسئله اللى بيفكر فيها و نقدر نوفرله
اجابتها من خلال المحتوى .. ايه اهم المواضيع اللى ليها علاقه بمجال المنتج او البراند بيحب يقرأ عنها

3 - Channel Content Strategy
---------------------------------------
القنوات التسويقية اللى هنقدم المحتوى من خلالها ... لازم نراعى مسألة اختيار القناه التسويقية المثالية اللى هنقدم المحتوى بتاعنا من خلالها ..
و ده لأن اللى بينفع للفيس بوك مثلا مش لازم ينفع لتويتر مش لازم بالضرورة انه ينفع مع انستجرام .. كل قناة تسويقية بيكون ليها المحتوى المناسب ليها

4 - Editorial Calendars
--------------------------------
و دى بتكون زى جدول للمحتوى بتاعنا بنحدد فيها نوعية المحتوى اللى هنقدمه و التوقيت المناسب ليه كمان و يفضل اننا نعمل جدول محتوى لكل قناة تسويقية على حدى ..
زى مثلا يوم السبت هننزل بوستين على صفحة الفيس بوست خفيف الساعه 1 الظهر
و بوست مسائى بيتكلم عن موضوع معين الساعه 7 مثلا
دى كانت اهم العناصر الواجب مراعاتها عند عمل خطة محتوى للبراند او المنتج اللى هنشتغل عليه و اللى لو اهتمينا بيها هنلاحظ مردود مميز للمحتوى بتاعنا فعلا

و نتمنى ان الموضوع يكون افادكم



اعلان 1
اعلان 2

0 التعليقات :

إرسال تعليق

عربي باي